Try right click.

Aciklama...

Su anda okumakta oldugunuz blogtaki yazilar sadece son aya ait olan ve secilmis birkac yazidan ibarettir. Ay sonunda bir onceki aya ait olan yazilar yayindan kaldirilmaktadir. Sadece secilmis birkac yazi belli siklikta degistirilmek uzere sinirli sure icin tekrardan yayinlanacaktir.
Sevgiler... Archi*Sugar

5 Ekim 2007 Cuma

Mutlulugun Resmi

Sevgili K.I.S.D., benim icin mutlulugun resminin ne oldugunu ogrenmek istemis. Iki gundur sabah aksam dusunuyor, resimlere bakiyorum. Cok zor bir soru oldu bu benim icin. O kadar cok ki benim icin mutlulugun resmi. Ailemle topluca bir resim, mezuniyet resmim, dugun fotografim, kizimla yuzlerce fotograf, hatta annemin kucagindaki 2 gunluk resmim bile benim icin mutlulugun resmidir.

Ancak, bir fotograf var ki digerlerinden tamamen farkli, digerlerinden cok daha eski, digerlerinden anlamca daha derin ve diger fotograflarin var olmalarinin sebebidir.

Kardesimin odasinda, tam yataginin karsisinda hergun gordugu bir fotograftir, bu. Eski bej rengi bir cercevenin icinde, siyah beyaz, hafifce gulumseyen genc tatli bir ciftin resmidir. Resimdeki bayan, film aktristlerini animsatir. Uzerinde bej rengi guzel bir tayyor, boynunda ise tayyorunun cizgilerinin rengi ile uyumlu bir kurdele vardir. Yanindaki bey ise koyu renk bir takim elbise giymektedir. Henuz yeni 30lu yaslarini bitirmis, saclari yeni kirlasmaya baslamistir. Cift, baslarini hafifce birbirlerine dogru egmislerdir. Mutluluk gozlerinden okunsa da anlasilamayan bir huzun de yok degildir.

Bu fotograf, arkasindaki yaziya gore 25.10.1948, Pazartesi gunu cekilmis. Tam 59 sene once. O gun evlenmis, dunyada gordugum tanidigim en uyumlu, en iyi anlasan ve en mutlu cift...

Anneannem ile dedem.

Kucuk yasta, dogdugu Yanya'dan (Yunanistan) iki kardesi ve dayisi ile Istanbul'a gelen tam bir beyefendi, hayatinin askini Izmir'de guzeller guzeli bir genc kizda buluyor. Evlenmelerine 40 gun kala ise dedemin cok sevdigi kucuk erkek kardesi beklenmedik bir sekilde 30lu yaslarinda vefat ediyor. Dedemin yuzundeki o gizli huzunun sebebi de, bu.

Ben, paylasmayi, yardimlasmayi, hosgoruyu ve sevgiyi dedemle anneannemin iliskisinde tanidim. Gercek saygiyi, dayanismayi, aile ici mutlulugu onlarla ogrendim. Takim elbisesiz ve sapkasiz sokaga asla cikmayan dedem tam bir Istanbul beyefendisiydi. Evde, anneanneme her konuda yardim ederdi. Esine ve kizlarina bir kiloluk dahi paket tasitmaz, tam 5 lisan konusur, dunyayi gezmis oldugundan sevdigi Avrupa sehirlerinden bahseder, notlarini kendi aciklamasiyla daha pratik oldugundan eski Turkce alir, anneanneme Melahatim diye hitap ederdi.

Bir tek gun dahi birbirlerine seslerini yukseltmemisler, ayni fikirde olmadiklari konularda bile mutlaka bir orta yol bulmuslar, gelecek icin ortak planlar yapip iki kizlarini da en iyi okullarda okutup birini avukat digerini ise iki universite mezunu bir ressam yapmislar, emeklilik donemlerini ise cok sevdikleri iki torunlari ile gecirmenin zevkini tatmislardir.

20 sene once soguk bir subat aksaminda 4 ay mucadele etmesine ragmen kansere yenik dustu canim dedem. Beni yalniz biraktin, ben sensiz ne yapacagim diye gunlerce gozlerinden goz yasi eksik olmayan anneannemin ise bugun hala sevgili esinin adi gectiginde gozleri dolar. Onun ne kadar iyi bir insan oldugunu, Avrupa'dan o zamanlar ulkemizde olmayan seyleri ne zevkle ailesine getirdigini, ailece gezdikleri ulkeleri, sehirleri, cocuklarina olan duskunlugunu, kendisine karsi nasil anlayisli ve sevgi dolu oldugunu, simdiki insanlarin ise artik oyle olmadigini anlatir. Son 20 senedir ondan bahsetmedigi gun yok kadar azdir. Son dort senedir de konusmalarinin sonunda ekler: Senin kocani da ona cok benzetiyorum.

Bu son sozu ruhumu oksar. Dogru secim yaptigimi bilir, kendimiz icin onlar gibi mutluluk ve saygiyla dolu, yillarca suren bir beraberlik dilerim.

Mutlulugun resmi, dedemle anneannemin evlendigi gunku fotograftir benim icin. Herseyin baslangici, var olmamizin sebebi, sevginin ve sayginin belgesi olan fotograf....
25.10.1948, Pazartesi - Izmir
(Fotograftan fotograf cektigim icin biraz bulanik)

Acaba sevgili Oyku icin mutlulugun resmi nedir?

23 yorum:

  1. Esra, oturup ağladım yazını okuyunca, şimdi kendime geldim, yazıyorum.
    Biliyorsun ben dedemi yeni kaybettim. Benim dedem de anneannemi çok sever ve çok değer verirdi. Ama canlarım, ikisinin de kulağı duymadığından, devamlı bağrışarak anlaşırlardı. Dedecim anneannem olmadan, sadece camiye gitmek için dışarı çıkardı. Onun dışında her yere birlikte giderlerdi. Anneannem önce biraz nazlanır, yoruyorsun sen beni, genç miyiz biz artık diye kızar, sonra kabul ederdi. Tatlı tatlı didişirlerdi hep. Birgün anneannem midesindeki bir rahatsızlık sebebiyle hastaneye yattı, başında refakatçi olarak annem kalıyordu, bense dedemin yanındaydım. Dedecim iki gün boyunca anneannemin adını söylenir söylenmez sessizce ağlamaya başlıyordu, öyle ki geçmiş olsuna gelenlere kapıdan tembihliyorduk, üzülüyor, anneannemden fazla bahsetmeyin diye. İkinci günü, dedecimi hastaneye götürdük, anneannemin yanına oturdu, "bak" dedi,"ben huysuz bir adamım, beni senelerdir sen çektin, kalbimi kırmadın, gönlümü hoş tuttun, sakın erken gideyim deme, sen geçimlisindir, ben olmadan da idare edersin ama ben sensiz yapamam, ben senden önce gideceğim" dedi. Gerçekten de erken giden dedem oldu.
    Bizler de yaşarken sevdiğimizin kıymetini bilir, güzel anılar biriktiririz inşallah.

    YanıtlaSil
  2. Ah eski insanlar... Zarif insanlar...

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir yazı... İçtenlik insanı etkiliyor. Ellerinize sağlık. Sevgiler... Not: Dönmeden tanışma şansımız olur mu?

    YanıtlaSil
  4. Bir dede olarak ilgiyle okudum yazınızı. Çok güzel bir yazı.
    Demek ki dedeler çok seviliyor. İki dedem de ben doğmadan ölmüşler. Dede göremedim tabii. Torunumun ilk söylediği kelime "dede". Sonra da anne.
    Her gün 1-2 saat beraberiz. Henüz 15 aylık ama bana ya da benimle oynamağa çok düşkün. Umarım uzun yıllar beraber olurum, o da sizin gibi arkamdan sevgi dolu yazılar yazar.

    YanıtlaSil
  5. Esra'cım çok güzel dile getirmişsin duygularını. Gözlerimm dolarak okudum yazımı. Dedene Allah'tan rahmet diliyorum.
    Anneannenin eşin hakkındaki sözünden çok etkilendim.
    Umarım sizinde torunlarınız, eşin ve senin hakkında böyle güzel şeyler düşünür ve dile getirirler.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  6. esra ablacım duygu yüklü yazında içim acıdı sanki benim burukluğumu bir kez daha hissettim kendimde ne sizin gibi annaanne ne babaanne nede dedelerimizi görme gibi bir şansımız oldu bizim anlıycağınız sizin gibi böyle duygu yüklü geriye baktığımda hatırlayacağım çocuklarıma anlatacağım güzel anılarım yok sulu gözlü ben şimdi gözümde yaşlar süzülüyor üzülmüyorum sizin mutluluğunuz için inşallah kendi çocuklarım annaane babaannelerini görür bu güzel duygudan mahrum kalmazlar
    esra ablacığım sevdiklerimin listesini sormuşsun sana büyük bir zevkle yazarım tabiki
    ilk önce bizim varlığımızın sebebi olan annem ve babamdır yani ailem
    ve hayatımın ekseni olan o olmadan olmaz dediğim biricik aşkım benim hayat ışığım gerçek aşkım ilklerimi onla yaşadığım sevdiğim , arkadaşım , dostum
    onun koynunda o sıcaklığını hissederek başımı omuzuna dayamak buna bana büyük mutluluk veriyor
    yanındayken huzur buluyorum
    paylaşmayı çok seviyoruz
    sesini duymadan yapamıyorum
    beraber yürümek elini tutmak , beraberce alışveriş yapmak
    yemeğimizi paylaşmak
    gezmek ,yeni yerler görmek merak etmek , araştırmak bu en büyük sevdiğim şey yeni olan ne varsa her şeyi öğrenip bilmek benim her şeyim tek aşkım üzerine ben onunla hayata yeni doğmuş bebek gibi başladım çok uzun oldu ama insana aşkını kelimelere sığdıramıyor ben ona resmen aşığım ufak bir şey daha aşkımla 10-12-2007'de 1 yıl olacak unutamıycağımız bi şeyler istiyorum ona sürpriz yapmak aklıma bi sürü şeyler geliyor ama yapabilir miyim yapamaz mıyım bilimiyorum sizinde önerilerinizi almak istedim güzel bir akşam nasıl yaşarız ??????

    YanıtlaSil
  7. birde sevdiklerim arasıda doğum hikayelerini okumak :) her gün yeni doğum hikayesi arıyorum nette hatta bi gece rüyama bile girmiştim doğum kızım dedim kendi kendime o kadar fazla okursa olcağı o al sana doğum hikayesi :) arkadaşlar lütfen bi şeyler yazın yıl dönümünde ne yapabiliriz

    YanıtlaSil
  8. Esra cığım okurken çok duygulandım. O kdar güzel anlatmışsın ki. Gerçekten şimdi böyle aşklar, uyumlu evlilikler, beyefendiler, hanımefendiler o kadar az ki...Fotoğraf o kadar güzel ve hüzünlü ki...Paylaştığın için çok teşekkürler. Sevgiyle kal.

    Not: Bu arada kardeşinle ilgili olumlu gelişmelere çok sevindim.

    www.lezzetaski.com

    YanıtlaSil
  9. Esracığım çok güzel yazmışsın, Umarım sende eşinle kendi torunlarına böyle örnek olabilirsin.

    YanıtlaSil
  10. Ben de yazdıklarını gözyaşları ile okudum. Tam kendime geldim yorum yazayım diye bu pencereyi açtım ki bu kez de MABEL in yazısını okudum ve ağladım.. Bugün bizim de evlilik yıldönümümüz ve rahmeyli deden ve anneannen gibi uyumlu ve hep sevgi dolu bir çift olup, evlatlarımızı onlar gibi özenle yetiştirmek istiyoruz... Ne mutlu sana ki sen de O.nu bulmuşsun, doğru kararı vermişsin.. Sevgiler.Filiz.

    YanıtlaSil
  11. Esra o kadar güzel anlatmışsın ki yazının üzerine diyecek hiçbirşey bulamadım, umarım yıllar sonra bizim torunlarımızda bizler için böyle güzel şeyler anlatır...

    YanıtlaSil
  12. Esracım ; galiba herkesin gözlerini doldurmuşsun, ben de dahil. Dedemi 4 yıl önce kaybettim. Acısı hala kalbimde durur. Bugün de sen hatırlattın bana canım dedemi gözümde yaşlar dudağımda tebessüm ile...
    Sağol.

    YanıtlaSil
  13. @ mabel: canim... uf ya... ben de kotu oldum senin yorumunu okuyunca... Daha cok taze senin acin. Gerci zamanla aci hic azalmiyor ama insan mecburen kabulleniyor yoklugunu.

    Aynen benim dedem de anneannem olmadan hic bir yere gitmezdi. Alisveris vs. disinda. Cok severdi onunla, bizlerle gezmeyi...

    Eski insanlar baskaymis...

    @ Anne ve bebisi: Oyleymis gercekten. Neden degisti ki insanlar?

    @ Pecete: cok tesekkurler. Ben de tanismak isterim. Daha once sevgili Burcu'yla tanistik, kizimin dogumgunu pastasi nedeniyle. Firsat bulursam yine gitmek istiyorum Bake Shop'a. Belki orada gorusuruz????

    @ Punto: Ne kadar sevindim, yazimin bir dede tarafindan okunduguna. Dedeler cok sevilir... Ozellikle sizin gibi torunuyla hergun zaman gecirip emek verenler. Eminim sizin torununuz da cok hos sozlerle anacaktir sizi. Benim kizimin da ilk soyledigi kelimelerden biri "dede"...

    @ mutluveumutlu: Benim de dilegim o , canim. Umarim hepimizin torunlari bizi sevgi ve saygi ile anar.

    @ Ozlem: Ozlemcigim, guzel sozlerin icin cok tesekkurler. Umarim sen de torunlarinla bol bol vakit gecirir, koklar opersin.

    Sevdiklerin ne kadar guzel. Nasil da asiksin sevgiline. Ne mutlu sana. Umarim askiniz hic solmaz, katlanarak buyur ilerleyen yillarda.

    Yildonumunuz icin benim onerim soyle birsey olabilir... Ben, esime bir sevgililer gununde hediye etmistim ve cok romantik olmustu... Guzel bir klasik muzik konserine iki kisilik bilet. Once romantik bir yemek, sampanya ve arkasindan Mozart. :-)

    Ya da ask dolu siirlerle dolu bir siir kitabi.

    Ya da internette, onun adina yaptigin bir web sayfasi. Sayfada onu nasil sevdigin, senin icin ne ifade ettigi yazar ve bir de siir olur. Sayfa kirmizi renklidir ve ustunde yuzlerce kirmizi kalp vardir. Bir de beraber cekilmis fotografiniz.

    Ya da kalp seklinde bir yastigin ustunde ikinizin fotografi.

    Ben esimin is yerine cicek bile gondertmistim. HErkes bir kadina gitmesini beklerken esime geldigini ogrenince cok sasirmis ve "ne sanslisin" demisler. :-)))

    Aklima baska birsey gelirse hemen yazarim.

    @ Hande: Canim, evet niye azaldi boyle insanlar? Neden artik boyle iliskiler yok? Niye niye...

    @ ben ona resmen asigim: Insallah canim.

    @ Aklimdakiler: Nice mutlu yillara... birlikte sevgi ile... Ustelik, gelen yolcunuz da var sizin... :-)

    @ Minis: Benim de dilegim o. Insallah...

    @ Ceren Guler: Zamanla insan kabulleniyor yokluguna ama boyle aklina gelince de goz yaslarini tutamiyorsun, degil mi... Allah rahmet eylesin canim... huzur icinde yatsinlar...

    YanıtlaSil
  14. Dedene Allah rahmet eylesin,nur içinde yatsın..Ne güzel ilişkileri varmış anneannenle,çok duygulandım.
    Anneannenin senin eşini dedene benzetmesi de çok hoş.Allah mutluluğunuzu daim etsin..

    YanıtlaSil
  15. Bu arada şimdi okudum ,kardeşine çok çok geçmiş olsun..Allah şifa versin.!

    YanıtlaSil
  16. esra ablacım çok sağol ya çok tşk ederim benimde aklımdan geçen güzel bir yemek hatta yazdıktan sonra hayalini bile kurdum şunu şöyle yapsam diye bi yerden yemek için yer ayırtsam ama yalnız ödemede bana ait olacak sürprizi yapmışık onuda ben yapayım ki unutamasın mutlu olsun diye ben hep karşımdakilerin mutlu olmasını isterim hele benim hayatımın anlamıysa kış ortasına geldiği için rahat hareket edebilcez geceler uzun...iştende erken çıkmaya baksan süper olucak o zaman , aslında iş yerine bende bi şeylr göndermek isterdim ama kendi dükkanları annesi filanda orda hep durmuyor işi oluyor buraya geliyor ama bakıcaz bakalım aslında şöylede olabilir gündüzden hediyelerini yollamak pazartesine geliyor günü nasıl olsa bizim servis gelecek onlarla yollayım akşama da güzel bi yemek of ya hayalini kurmak bile süper bi şey umarım istediklerim olur :)

    YanıtlaSil
  17. esra ablacığım unuttum yazmayı herkes senden bi şeyler yazmanı istemiş senin bütün yazılarını okudum ama eşinle olan aşkına ait bi yazı rastlamadım yani nasıl tanıştınız o orda sen burda nasıl oldu bunu da yazabilir misin? belki ben görmedim yazını varsa okuyayım

    YanıtlaSil
  18. Sanki tanıyormuşum gibi gelmişti bu iki tatlı insanın fotoğrafını ilk gördüğümde. Tabi ki tanımıyorumdur dedim sonra sanırım anneanneni bir film artistine benzettiğim için böyle düşünmüştüm.

    Bence sizde daha çok böyle mutluluk fotoğrafları saklıdır.;-)Mutluluk fotoğraflarınızın her gün eklenerek artması dileğiyle...
    Sevgiler,
    Sema.

    YanıtlaSil
  19. @ senabera: Cok tesekkurler. Insallah iyilesecek kardesim.

    @ Ozlem: Ozlemcigim umarim harika bir gun gecirir, 10., 50. yillarinizi birlikte kutlarsiniz. Torunlarinizla. :-)

    Birgun esimle tanisma hikayemi ve nasil evlendigimizi yazarim, soz. 26 Ekim de onun dogumgunu. Ne yazsam diye dusunup duruyorum ne zamandir.
    :-)))

    @ Annemin kalemi: Evet ben de onun eski fotograflarini artistlere benzetiyorum. Guzel dilekler icin cok tesekkurler. :-)

    YanıtlaSil
  20. Çok yoğun geçen bir cuma-cumartesi-pazar... Haftasonu işe gelmek zorunda kaldım:) Güzel yazını okudum ama yorumlayacak güzel kelime bulamadım, yorum bırakamadım.

    Şimdi pazartesi, çok dinlenmiş olmasam da kelimeleri özenle seçebilecek kıvamdayım.

    Mutluluğun resmi için seçtiğin bu fotoğraf o kadar anlam yüklü ki... Belki de bu oyuna verilecek en güzel cevaptı. Gerçekten içinde zamansızlık-sonsuzluk olan, daimi bir mutluluk olan, ve birikmiş anıları taşıyan bir kare. Anneanneniz ne kadar güzel bir kadın. Dedeniz de ne kadar şık bir beyefendi. Ve ister istemez o eski aşkların büyüsünü aratan bir kare:)

    Dedenizin vefat ettiğini anlattığınız bölümden sonrası beni çok duygulandırdı. 20 senedir eşinden bahseden yaşlı ve güzel bir kadın ancak filmlerde olabilir. Demek ki aşk böyle bişiy dedim, umarım bizim aşklarımız da bu kadar kuvvetli ve daimi olur.

    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  21. Yorumların hiçbirini okuyamadım ..yetişemiyorum artık bloglara.. ama eminim herkes benim gibi gözü yaşla okudu bu yazıyı.. anneannemi ve dedemi hatırlattın bana.. anneannemi ne özlediğimi onun sevgisini.. ağlattınişte beni..
    çok güzel anlatmışsın.. teşekkürler...

    YanıtlaSil
  22. @ k.i.s.d.: Anlatmak istedigim de tam senin soyledigindi... icinde binlerce mutluluk hatirasi ve derin anlam yuklu bir resim. Aslinda o kadar cok ki mutluluk resmi ama bu, digerlerinden tamamen farkli... cok dusundum, gece ruyamda bile gordum.. ama sabah kalktigimda hic suphem kalmamisti, "evet, resmim bu" dedim...

    @ Ayca: canim... sanirim herkesin kalbinde anneannesinin ve dedesinin yeri ayri... dilerim torunlarimiz da bizi ayni sevgiyle anar...

    YanıtlaSil
  23. çok güzel anlatmışsınız. anneanne ve dedeniz de en az sizin kadar şanslı ki sizin gibi arkalarından böyle düşünen ve bunu yazıya aktaran biri var . dedeniz nur içinde yatsın...

    YanıtlaSil

Yorumlariniz icin tesekkurler. Sevgi ve saygilar. Esra

Related Posts with Thumbnails